Thursday, July 23, 2015

Let's move on!

Selepas setengah hari depress... I spent half a day applying for new jobs. Then quickly check email if I got lucky. Nothing.

Life has to move on kan. Takkan nak nangis...Sometimes Allah makes us wait for something that is better than what we wanted.

So...

Spent another half day...kept thinking what to do next..

It's not the best feeling ever. I feel nervous, scared and many other things.

The only thought I have is how to pay my debt. It is half of my salary right now. How do I do this in case I lose my job.

Then I stumble into this blog. I like what this blogger wrote. Here is the excerpt.

Prinsip #4: Bina pendapatan kedua.
Libatkan diri dalam bisnes, tapi bukan skim-skim ‘bisnes’. Anggap gaji tu sebagai duit untuk hidup bulan-bulan, dan bisnes sebagai sumber untuk tambahkan simpanan. Simpan hasil bisnes 100%. Kalau nak guna pun, jangan lebih 50%! Duit hasil bisnes memang terbukti mempercepatkan kami bebas dari hutang, alhamdulillah.
Second income penting sebagai ‘backup’ income utama, dan untuk tambahkan simpanan. Azizi Ali, Pakar Kewangan Peribadi sarankan setiap orang perlu ada second income.
Itu jer lah rahsianya. Cari sampai hujung dunia sekalipun, inilah rahsianya. Beza antara orang berjaya dengan orang biasa-biasa ialah mereka TAKE ACTION!


            Read more: http://www.mohdzulkifli.com/2011/08/7-strategi-saya-bebas-dari-hutang.html#ixzz3ghNCVhd1


So, walaupun aku tau aku kena buat business, tapi aku tak pernah terfikir nak buat structured macam dia tulis. Good. At least aku dah ada idea sikit. Ok aku ada rasa confident dah. Ok adios, I need to do some reading.. mereka kata nak business boleh tapi kena ada ilmu.. orang malas macam aku ni susah la nak berjaya kan. tu yang kena sikit dah nervous.  









 


No comments:

Post a Comment