Monday, October 22, 2012

Travel : Pt1 - Jordan-Jerusalem-Jordan-Madinah-Mekkah June 2012

The highlight for this year for me is visiting Jerusalem. I have interest in Palestine since I was young and envisioning myself to be with the convoy saving lives, and help Palestinian women and children with food and medicine.

Nevertheless, lepas kahwin, walaupun semangat masih membara, susah lah nak tinggal anak2 segala to just jump the ship to be a volunteer. Apatah lagi financial burden yang ada kan....


Sampai lah last 29 May 2012, dapat peluang. Dapat bonus yang tak terfikir dan increment yang memang out of my expectation, rezeki dari Allah. Alhamdulillah yang tidak terhingga. So peluang tu dengan segera di sambut. The initial plan is to keep the money for renovation, but again, the house can wait. The Mekkah, Madinah and Palestine cannot wait. Seperti memanggil2....


The challenges

At first, memang plan nak pergi Jerusalem, but then sebab pegi berdua macam tak cukup budget, terpaksa lupakan niat murni dan impian tu. Pergilah book untuk Egypt. Dapat tengok peninggalan nabi Musa sebelum baginda berhijrah ke Palestine. Tetapi, entah macamana cuti my hubby kena cancel for the umrah trip. So I change my plan to Jerusalem back. This time alone.

Seperti roller coaster, selang beberapa hari, my hubby dapat pulak new job offer. He accepted it due to the umrah intention (as well as we thought it is quite odd to cancel the leaves after approving it and after we are very frank about performing the umrah with the company)...The journey is not that straight forward, sampai lagi berapa minggu jer nak berlepas baru dapat confirm he got the offer and can hand over his resignation letter to the existing company. Sampai saat2 akhir gitu.... And that is not the only challenge we had actually. Stay on.....


Preparation - weeks before departure

Apa pun yang terjadi, aku tetap excited, aku dah nekad akan pergi juga untuk bertemu rumah Allah, dan melawat makam2 nabi dan makam rasulullah....

So the first thing I did of courselah.... beli buku. Sebab I have no idea macamana nak mengerjakan umrah. End up, later on, the agency kasi 1, dan kawan office kasi aku 2 lagi buku. Ohhh sangat penting ada banyak version sebab ilmu2 itu ada lain, so it is good untuk tambah ilmu. Dan bila aku blur habis semasa di "Ar-Raudhah" macamana nak queue untuk pergi ker bahagian perempuan Ar-Raudhah dalam buku tak ada graphic or map sebab kebanyakan buku di tulis oleh lelaki. Dan aku tak tahu juga tiang mana or mana satu maqam Rasulullah since semua dah di tutup... jadik ada satu buku ni yang aku tak perasan masa kat Malaysia, give the description and map... ha nasib bawak smua buku.. nasiblah aku kiasu....

Salah satu buku aku beli ialah "Travelog Haji - Mengubah sempadan iman" - oh penting baca buku ni. sebab you can really relate to someone's experience. I blog walked as well. One of the blogs yang paling best baca and details is "mariafirdaus.blogspot.com".... dan "ustazamin.com". Yang lain2 best juga, aku dah lupa link tapi pengalaman mereka di Jerusalem's customs sangat interesting.


Untuk perempuan, ada lagi challengesnya. iaitu, the menstrual. I was at the time for months and months tak datang my "bulan dan bintang". This is due to aku ambil injection for our family planning. Entah macamana, final weeks tu, aku dapat pula. Yang paling membimbangkan, I had it like spots, spots, clear, clear and then the spots come back. Pergi clinic more than twice, they give tablets to prevent, still I am having it tak tentu hala hari sampai nak solat pun susah. Hari ni solat esok tak solat. Esok solat balik and so on....So kira penat mandi wajib.. huhu....... Ustazah ada ajar doa untuk tahan datang "bulan dan bintang", it might works, but since it did not show any stopping signs, I opt tu see a gynae at SDMC.


Selepas mendapat pandangan dan ubat yang lebih professional dari a gynae compared to a GP, barulah stabil. Ayat Gynae tu "Your endometrium lining is 10mm, you will bleed anytime now! No wonder you are having this...Normal is about 3mm only!" kan????? Lega sangat selepas mendapat point2 yang bernas bersandarkan fakta sains tapi tak lega juga sebab anything could happen since Qada' and Qadr adalah salah satu rukun iman.... Selepas baca pengalaman orang lain yang lepas2 , ustazah semasa kursus pun ada bercerita, orang yang dah menapaus bertahun2 sedangkan boleh datang, inikan lagi i... So sangat humble lah masa tu. A humbling experience. Allah nak train aku untuk kesabaran dan redha.


Another obvious challenge ialah..... entah kenapa few weeks before departure, ada satu kucing yang jiran aku kasi makan (kucing liar - dan jiran aku suka kasik dia makan tak halallah kan....obviously so bau najis dia amat dahsyat dari biasa) kucing ni suka makan kat sana, tapi buang air kat sinun... kat sinun tu belakang rumah aku. Betul2 di bawah tingkap bilik bawah......atau depan pintu belakang... sabau jer lakan....


Dalam satu hari mesti ada 3 spot of najis kucing ni..... So dalam 2-3 minggu itu ajalah kerja aku lepas balik kerja. I will take plastic glove and a loads of newspaper and plastic bag untuk bersihkan.. Tuang clorox supaya hilang bau dan rasa... Semakin aku bersih, semakin best dia membuang....


Nak hilang juga kesabaran, sampai I suruh aunty sebelah tu jangan kasi makan lagi sebab dia akan membuang kat rumah aku... tapi aunty tu tak sampai hati dengan dia mengiau... so ikhtiar aku yang seterusnya ialah dengan menutup semua lubang2 pagar... barulah redaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....


Sepanjang incident tu, I reminded myself, kucing ialah binatang yang paling Rasulullah sayang... so it really calm me down a bit. Sampai satu ketika kitorang yang tak reti pegang kucing ni cuba nak tangkap dan buang, obviously misi kitorang gagal sebab memang tak tau pegang kucing hehehehehe..... kesian DS aku paksa dia jadi penahan kucing tapi bolos gak ekekekeke!



Banyak lagi cerita menarik, semasa kursus pun ada. So sepanjang hidup aku, inilah paling banyak aku merasa cabaran. Alhamdulillah semuanya secara sedar. So aku boleh remind myself of my intention to go to Mekkah. Kalau tahap tak sedar di uji entah apa yang akan berlaku kan??


Bersambung later... Enjoy the picture first.


We took Royal Jourdanian's airline. Overall it was ok. Masa pergi tak berani nak tengok entertainment. So memang banyakkan baca Quran, Allah can give and take us just like that, bagi aku sesia kalau tak sampai... huhu...  Bawaklah spray, senang nak ambil wudhu'. Actually cuma untuk subuh saja pun... sebab yang lain dah jamak sesiap, atau akan di jamak... It helps me a lot as perempuan ni leceh sket nak ambil wudhu' dalam kapal terbang...
Pemandangan dalam perjalanan dari airport Queen Alia to the chinese restaurant, It is so early walaupun dah terang benderang in the morning, pak2 arab dan minah2 arab blom bangun katanya....
 Restaurant chinese halal yang di operate oleh Jordanian...
 The inside...
Menunya, sup sayur, telur dadar, fries and ayam goreng... Walaupun begitu, rasanya tak sama macam makan di Malaysia, I pun tak paham kenapa... bukan tu menu biasa? hehehehe.... Yang mula aku notice di sini, satu meja bulat walaupun ramai orang dia kasi sebotol air mineral besar untuk di kongsi... So dari situ akan bermula trend yang sama (macam... sangat kekurangan air gitu)... sampai la ke Jerusalem nanti trend yang sama.. infact kat sana lagi la.......... nanti i cerita ya...


2 comments:

  1. Alhamdulillah..
    bestnye dapat pergi sana kan..
    tak sabar nak tunggu sambungan..
    pls share more...:)

    ReplyDelete
  2. yer mmg bersyukur dpt peluang...tak pernah terfikir dulu...mcm tak mampu. insyaAllah giliran u akan tiba, solat hajat n pohon padaNya

    ReplyDelete