Tuesday, March 26, 2013

Keadilan Allah yang di luar jangkaan akal manusia

Pagi tadi Ustaz Shanaz Sulaiman (tak berapa pasti nama ustaz tazkirah IKIM ni so sorry kalau salah) told another interesting story.. Loving his way of tazkirah - he does not tell jokes but still engaging.


We all know that Nabi Musa AS adalah nabi yang mempunyai mukjizat dapat berkata2 dengan Allah SWT kan. So ada satu kisah di mana Nabi Musa meminta Allah menunjukkan keadilanNYA. Maka Allah kata, boleh tetapi berjanjilah kamu dapat bersabar bila menyaksikannya.


Maka Nabi Musa pun naik ke atas satu tempat tinggi (or is it bukit) seperti yang di perintahkan untuk menyaksikan keadilan Allah.


Tidak lama kemudian, Nabi Musa nampak ada seorang lelaki menaiki kuda datang ke satu kawasan (yang lebih rendahlah kan... ) membawa satu karung guni. Selepas lelaki ni mengerjakan solat sunat, dia berlalu pergi tetapi tertinggal karung guni ni tadi....


Tidak lama dari itu, datang pula seorang anak kecil yang datang lalu mengambil karung guni yang tertinggal tadi.


Selepas itu pula, datang seorang lelaki tua yang buta datang ke kawasan yang sama. Lelaki tua buta ini mengerjakan solat sunat di kawasan itu dan bila dia telah selesai, lelaki yang berkuda tadi telah sampai ke tempat itu dan bertanya adakah lelaki tua buta ini mengambil karung guni dia yang tertinggal awal tadi. Terjadi sedikit exchange, "adakah kamu yang mengambil 1000 dinar aku?"

"tidak"

"bohong, aku telah tertinggal 1000 dinar aku di sini tetapi telah tiada sekarang..etc etc" lebih kurang lah ya...Rupa2nya karung guni yang dia tertinggal itu mengandungi duit yang bernilai 1000 dinar.


di mana akhirnya lelaki berkuda tadi telah membunuh lelaki tua yang buta tadi ni kerana mensyaki dia lah yang mencuri duit 1000 dinar itu.


Nabi Musa yang menyaksikan peristiwa ini tidak memahami keadaan ini. Kenapakah orang tua yang buta itu dibunuh sedangkan dia telah menyaksikan karung guni tadi tidak di ambil olehnya tetapi budak kecil tadi.


Maka.... sebenarnya, (ok aku tak ingat explanation ni exactly but the gist is correct)...apa yang telah terjadi ialah lelaki yang berkuda ini tadi pada suatu ketika telah mengambil bekerja ayah kepada budak kecil tadi ni tetapi gagal membayar gaji sebanyak 1000 dinar. Maka budak kecil ni tadi telah mengambil kembali haknya.


Dan lelaki tua yang buta ni pula pada zaman dia kuat, telah membunuh ayah kepada lelaki berkuda ni tadi, maka haknya telah di bayar....


Maka itulah keadilan Allah yang kita tak nampak dari mata kasar kita sebagai manusia. Jadi, pengajarannya..... apa yang kita dapat mungkin kita tak suka tetapi sebenarnya itulah yang patut kita dapat.


Macam aku ni. How upset I was about NOT getting platinum and how uncomprehendable it was for me to preach on perfecting things tapi aku bukan in platinum club - aku kena accept yang takdir ni bukan my boss yang tentukan tetapi di beri oleh Allah. Tentulah ada sesuatu yang telah aku buat tidak betul, dan maybe juga Allah nak aku lebih belajar dan lebih tawadduk dalam membuat kerja2 harian aku.


I am not the best always and not getting platinum hurts my ego too. I thought I am not snobbish about it but Allah knows better. Maybe Allah nak push aku lebih menjadik terbaik.


Tapi tak di nafikan, aku sangat malu sekarang nak bercakap pasal kerja sebab who am I to talk about perfecting things, I myself is just average performer. Nevertheless, I will work this thing out and push all the negative thoughts.


No comments:

Post a Comment