Wednesday, December 26, 2012

House Project : The last minute job

Arghhhh.....
 
 
Very nerve wrecking I tell you. I wish I do not have to come here and tell you the updates of the house.
 
 
I just do not know where to begin.
 
 
First of all, I only have tomorrow. Yes tomorrow to pack the whole house. I am only about 66%. To make it worst, I am contemplating about bringing the washing machine to the new house. I thought of giving it to my brother. This "sudden" decision really made me a bit huru hara. Another round of coordination is needed nampaknya. We will be "washer-less" for a week at least. Rasakan!
 
 
Why? Sebab I dah dela deli on awning so I malas nak fikir takut washer ni kena hujan kang....
 
 
Boleh gitu?
 
 
Boleh je lahhh... I dah pening uols....Rela lagi I pegi dobi dari spend 1.5k for awning...huhu..
 
 
Wiring
 
Wiring upstairs done. Kipas dah pasang. Cumanya, dia punya conseal tu tak kemas. So I dah suruh si D buat, mamat indon yang I kenal dari Mr Lim, developer contractor tu buat. I bayar 200 you...Memang banyak nak kena buat campur team ADT punya hack tapi I dah nampak dia buat kemas so ok lah kan.. hopefully dia boleh habiskan esok jugak.. akak dah panic! Now I rimas dengan plaster ceiling ni. Belum lagi di buatnya. Lambat na...
 
Wiring downstair, lagi lah kan......Grr.. katanya esok siap, wa rasa esok pun belum siap uwaaaa! I more day babe. I more day!
 
 
Plaster ceiling
 
 
Dalam aku nak buat awning, last2 aku terlaju jer nak buat plaster ceiling kan? whatever happen to being super organized and well coordinated. Gone to the dustbin.
 
Aku bukan lah super perfectionist (ok ayat in denial) tapi perangai aku yang tak suka benda tak balance ni aku rasa dah terlampau teruk. Teruk sampai secara tak sedar, aku telah mengutamakan "wants" rather than "needs".... Tak tahan siot dengan perasaan yang siang malam nak membetulkan plaster ceiling tu.
 
Adik beradik aku pun ada perangai ni. Which we know where we get it from. MY FATHER! haha! Sampai aku kesian tul ngan En H hari tu. Plug dia pasang senget sket pun aku boleh nampak dan aku suruh dia betulkan. kalau tak di simen aku da betulkan sendiri huhuhuhu.... Mestilah dia kata aku ni minah cerewet. Tapi bukan aku nak pangai ni, it is just something that I have. I dun like it but everytime I have this "awareness" I still want to make things right there and then sampai betul. Tapi tak lah semua menda.
 
Anyway, it costs me the price of awning to do this. Sampai sanggup let go washer tu kan. So critical penyakit i ni.
 
 
Kitchen cabinet/dining/pantry/wardrobe
 
 
There are 2 guys that came and do the "top" measurements. One took away my sinks, but the granite guy did not.
 
 
The wardrobe is waiting for the guy to conceal my wall. Grr! I cannot be worrying about this over and over again. I only have 1 day babe!
 
 
ADT
 
I can't even be bothered anymore. I am just worried and wants this to be over *sambil tutup muka*....tapi pesal ada satu point dia tak buat huhuhuhu....
 
 
Stress level tahap max huhu!
 
 
Anyway...
 
 
Tinjauan
 
Balik dari rumah tadi lepas pass cat kat si D, aku meninjau2 rumah lain,  singgah sat pegi rumah no 3* ingatkan nak tanya quotation awning (awning lagi... ekekekeke). Aku bila tengok rumah dia ni, aku depress tau dak? Sebab contractor dia ni selalu balik lambat.. kerja sampai malam. Yang aku punya paling lambat 6pm. Tak pernahnya sampai malam mengerah tenaga. So aku depress la, maybe aku tak pandai manage contactor cam dia ni.... huhu....
 
 
Aku tanya contractor yang tengah buat awning tu baper la rega nak wat awning cam tu, besar tu. Mak aih, mahal rupanya. So baiklah aku go back to my original plan.
 
 
Aku sempat tanya bila pindahnya, owh lagi awal dari aku patut pun laju jer contactor dia siapkan....aku sempat minta izin tengok sekeliling, kot aku dapat idea camner nak selesaikan masalah rumah tu... camner dia pasang lampu, wiring, aircond, alarm etc.
 
 
Dan aku rasa aku paham lah kenapa aku punya lambat na siapnya. Sebab aku nak conceal, dia tak berapa cerewet dalam hal ini. Dia buat jer kat luar dinding. So kurang kerja hacking dia, maka dia tak lah ambil masa nak seal balik. tak yah cat balik juga....
 
 
Dan dia pun tak buat built in wardrobe dan kitchen cabinet, so maybe tu yang lebih cepat dan tak berhabuk cam rumah aku. Kebanyakan kerja besar di luar rumah. Tapi kalau aku, yang kat luar tu boleh buat bila2, even dah pindah? tak ker? yelah aku mana tau. huhu..
 
 
Dan aku salahkan diri aku juga. Owner ni pilih lampu, kipas, aircond, maybe lebih cepat. Sebab semua dah pasang da. Yang aku ni plak, sibukkk naaaaaa nak ikut concept, pilih berhati2, kena balik fikir, buat research (as in menggoogle gambar) ekekekekeke, nak decide 1 kipas pun berhari2 ambik masa. Nak decide mana satu nak downlight pun berminggu2....so padanlah dengan muka aku!
 
 
Dah berminggu2 fikir pun, I am still undecided on lampu chandelier for dining and living, and kipas for dining. Ini satu lagi perangai yang aku tak suka. Cerewet benar. I know but I can't shake it off. I can't just leave it. Nanti percayalah, aku kalau tak minat, aku sanggup berugi. Punya teruk perangai ni. I think I need a doctor lol! Makan paracetamol pun tak hilang penyakit ni.
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment